Noten goed voor je

7 gezond noten om zonder zorgen te eten

Noten zijn goed voor je. Ze zijn gezond en bevatten veel voedingsstoffen. Het is dus niet erg om af en toe een handje noten te nemen. Helemaal niet zelfs! De noten die we vaak als gezond bestempelen zijn amandelen en walnoten, maar is dit wel zo? En zijn deze noten altijd gezond of alleen bepaalde varianten van deze noten? In deze blog leggen we uit welke gezonde noten er allemaal zijn en waar je rekening mee moet houden bij deze noten. 

Wat zijn gezonde noten?

Volgens het Voedingscentrum zijn alle ongezouten noten gezond en pinda’s. Vaak zie je in de supermarkt verschillende zakjes en bakjes noten liggen. Kies hier dus altijd de ongezouten versie van de noten. Vanzelfsprekend bevatten de gezouten noten veel zout en dit is natuurlijk niet zo goed voor je. Naast het verschil gezout- en ongezout zie je ook vaak gebrande – of ongebrande noten in de winkel liggen. Zijn ongebrande noten goed voor je? Of zijn gebrande noten beter voor je gezondheid? Het antwoord is dat er qua gezondheid geen verschil is. Je kunt dus net zo goed gebrande als ongebrande noten eten.

Verschil gebrande en ongebrande noten

Wat is het verschil dan wel? Het verschil tussen gebrande en ongebrande noten is dat gebrande noten gefrituurd zijn in olie. Hierdoor krijgt het een andere smaak. Maar die toevoeging van olie heeft geen invloed op de hoeveelheid vetten. Ongezouten noten bevatten namelijk sowieso al veel gezonde onverzadigde vetten. Hierdoor wordt de olie niet meer opgenomen en is het aantal vetten hetzelfde als bij een ongebrande noot. Dus de noten die gezond zijn, zijn niet gezout.

7 gezonde noten die je zonder zorgen kan eten

De onderstaande noten kun je zeker zonder zorgen nuttigen. Hoewel je nooit te veel moet eten. Ook in dit geval is een handje (25 gram) noten genoeg. Elke dag 25 gram verlaagt je cholesterol. Daarnaast zitten er in veel noten veel vezels, eiwitten en ijzers. Dit zijn goede voedingsstoffen en bouwstenen voor je lichaam.

Amandelen

Amandelen zijn eigenlijk geen noten, maar vruchten. Ze groeien aan een boom en bevatten veel vitamines en mineralen. Amandelen staan vooral bekend om de hoeveelheid Vitamine E. Deze vitamines houden het hart en de bloedvaten gezond. Elke dag een handje amandelen houd je dus op de been.

Walnoten

Ook walnoten zijn gezonde alternatieven voor bijvoorbeeld chips. Een handje walnoten bevat veel vetten, maar deze zijn vooral gezond. Walnoten hebben de meeste antioxidanten in vergelijking met andere noten. Oxidatie betekent letterlijk ‘schade aan je lichaam’. Antioxidanten voorkomen dus schade in je lichaam. Ook hiervan is een handje per dag voldoende. Walnoten zijn lekker als snack maar ook door bijvoorbeeld de yoghurt.

Pecannoten

De pecannoot bevat één van de meeste calorieën en heeft één van de hoogste vetpercentages. Zijn ze dan slecht? Zeker niet. Net als de walnoot bevatten pecannoten veel antioxidanten. Ze beschermen het lichaam dus tegen ziektes. Daarnaast zitten er veel gezonde vetten in deze noten. Je komt dus niet aan van deze calorieën maar valt juist eerder af. 

Pistache noten

Pistache noten zijn zeker een gezond tussendoortje en perfect voor mensen die af willen vallen met noten. Het is één van de exemplaren met het minste aantal calorieën en dus het meest geschikt voor mensen die proberen af te vallen. In één pistachenoot zitten ongeveer 3 calorieën en in 30 pistachenoten zitten 100 calorieën. Dit valt dus mee. 

Pistache noten

Hazelnoten

Dit zijn de noten die je misschien echt nog weleens van de grond hebt geraapt tijdens de herfst. Ze liggen namelijk overal. Deze noten bevatten veel vitaminen en mineralen. Daarnaast werkt het goed voor het geheugen en is het cholesterol verlagend. 

Paranoten

Deze noten bevatten veel gezonde vetten, eiwitten en veel mineralen. Paranoten hebben daarnaast een positief effect op ons immuunsysteem. Hierbij geldt ook weer, dat zonder zout natuurlijk beter is dan met zout. Pas dus op voor gemengde noten. Hier zitten vaak paranoten in die veel zout bevatten. 

Pinda’s

Pinda’s zijn eigenlijk geen noten, maar peulvruchten. Ze worden meestal wel tot de groep noten gerekend. In pinda’s zitten veel eiwitten, voedingsstoffen en mineralen. De pinda is echter minder gezond dan bovenstaande noten. Pinda’s bevatten meer koolhydraten. Hierdoor is afvallen moeilijker met het eten van pinda’s dan met het eten van andere noten. Daarnaast worden pinda’s vaak heel zout gegeten. Kijk dus uit dat je echt pinda’s koopt waar geen zout aan toegevoegd is.

Bron: Voedingscentrum, Gezondheidsnet