gezond broodbeleg

9 tips voor gezond broodbeleg op je boterham

Brood als ontbijt, brood als lunch en zelfs soms brood als diner. Wij, Nederlanders, zijn echte
brood- eters. In brood zit granen, gist, water en zout. Brood bevat dus veel koolhydraten én veel eiwitten. In granen, één van de ingrediënten van brood, zitten veel goede stoffen. Al deze goede stoffen krijgen wij dus ook binnen wanneer we een broodje eten. Kortom, brood is goed voor ons. Daarnaast wordt brood vaak gecombineerd met gezond en minder gezond beleg. Hoe kun je nou veel voedingsstoffen binnenkrijgen die ook nog eens gezond voor je zijn? We geven je graag 9 tips voor een gezonde belegde boterham.

Wat is gezond broodbeleg?

Gezond broodbeleg is beleg dat gezond voor je is en waar dus veel voedingsstoffen in zitten. Beleg dat niet zo gezond voor je is, bestaat vaak uit veel suiker en weinig voedingsstoffen. Beleg dat niet zo gezond voor je is, is bijvoorbeeld: hagelslag, chocoladepasta en speculaas. Daarnaast bevatten producten als jam, honing en stroop ook veel suiker. Met deze producten is het dus ook oppassen geblazen. Wat voor broodbeleg is dan wel gezond en goed voor je?

9 tips gezond broodbeleg

  • Hummus: Hummus is eigenlijk dé vleesvervanger op brood. Het is snel gestegen tot populair beleg en dit is niet zo gek. Hummus is namelijk inmiddels verkrijgbaar in tientallen varianten. Het is daarnaast heel makkelijk combineerbaar met een groente. Zo kun je de Hummus bijvoorbeeld combineren met komkommer, tomaat, radijs of een ander soort groente. In de standaard Hummus zitten kikkererwten, sesam, knoflook en olijfolie. Maar er zijn inmiddels tientallen Hummus varianten aanwezig. In elke hummus kun je een aantal groenten vinden, bekijk zelf welke jij lekker vindt!

gezond broodbeleg

  • Eieren: Eieren zijn heel goed voor je. Met één eitje blijf je daarnaast onder de 70 calorieën. Daarnaast kun je een eitje natuurlijk op verschillende manieren bereiden waardoor het heel divers is. De ene dag kun je een ei bakken, de andere dag koken en de laatste dag maak je een omelet. Kijk wel uit met wat je vervolgens combineert. Bakken is bijvoorbeeld al vetter dan koken, vanwege de toevoeging van bakboter. 
  • Magere vleeswaren: Magere vleeswaren zijn vleeswaren die niet bewerkt zijn. Deze vleeswaren bevatten veel eiwitten en zijn daardoor goed voor je. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld achterham, rosbief of gerookte kipfilet. 
  • Gegrilde groenten: Gril wat groenten in de oven en beleg hier je brood mee. Je kunt bijvoorbeeld de groenten gebruiken die je nog over hebt van de maaltijd van de vorige dag. Je kunt daarnaast ook de groenten die je lekker vindt kopen en deze grillen voor op brood. Heb je groenten over? Dan gebruik je het voor in de avond. 
  • Zelfgemaakte groentespread: Behalve Hummus kun je ook kiezen voor een zelfgemaakte groentespread. Dit is vooral met kinderen een goed idee. Pak wat groenten (bijv. paprika en aubergine) en augurk en hak deze klein. Vervolgens meng je de klein gehakte groenten met hüttenkäse en bestrooi je het geheel met peper en zout. Je hebt dan een heerlijke spread van jouw favoriete groenten. Naast deze spread zijn er nog tientallen andere voorbeelden. Met kinderen kun je kijken naar de favoriete groentes van je kind. Of juist naar de groentes die hij of zij niet lekker vindt (op deze manier vindt je kind het misschien wel lekker ;). 
  • Verantwoorde kaas: Kaas bevat van zichzelf veel vetten, toch verschilt het per kaas hoeveel vetten dit bevat. Een gezonde optie is bijvoorbeeld hüttenkäse. Dit is een brokkelige, hele jonge kaas die je bijvoorbeeld kunt gebruiken als broodbeleg maar ook als de vulling van een omelet. Daarnaast kun je het ook gebruiken als vervanger van bijvoorbeeld room of mayonaise. 
  • Fruit: Fruit is misschien niet zo lekker om ‘alleen’ op brood te leggen, maar als combinatie met een smeersel is dit wel heel lekker. Je kunt bijvoorbeeld denken aan banaan met (verantwoorde) pindakaas, aardbei met geitenkaas of appel met pindakaas. Bedenk zelf eens leuke combinaties en stop deze leuke verrassing ook een keer in de broodtrommel van je kind. Zo leer je ze dat gezond eten heel lekker is. 
  • Avocado: In avocado zitten vetten, maar wel allemaal goede vetten. Avocado’s zijn daarom goed voor je en staan ook op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Avocado’s kun je op brood bijvoorbeeld combineren met kipfilet, tomaat of ei. Voor een avocado geldt wel dat té veel niet goed voor je is, want een avocado bevat veel calorieën.

    Avocado met ei

  • Verantwoorde pindakaas: In pindakaas zitten natuurlijk veel vetten en suikers. Toch kan het geen kwaad om af en toe een broodje met pindakaas te nemen en dit bijvoorbeeld te beleggen met een fruit als banaan als appel. Het is wel belangrijk om goed te kijken naar het soort pindakaas. De pindakaas van AH: AH 100% pindakaas is in dit geval het beste. Deze pindakaas bevat het minste calorieën en geen zout. 

Bronnen: Voedingscentrum, Droge Spieren, Way of Health